Jazz Festival Steyr - Up in the old Theatre

Do. 17.03. - So. 20.03.2022
Altes Theater, A-4400 Steyr

Do. 17.03. 19.30: Quartiana (SP)
21.00: Udi Shlomo – diaspora house (ISR/NOR)

Fr. 18.03. 19.30: Tal Gamlieli Trio (ISR)
21.00: Anna Lauvergnac 4tet (IT/GER/GR)

Sa. 19.03. An evening with Paul Schuberth (accordion) & guests
19.30: Schubert (A) & Novak (CZ) & Haritzer (A)
21.00: Akk:zent (A)

So. 20.03. 10.00: Die Wagnerianer
Jazzbrunch im Hotel Mader

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INFO: +43 (0)664 / 4158010, e-mail: sounddesign@aon.at

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Do. 17.03., 19.30:

Quartiana (ESP)
Martí Serra - Saxophones
Xavi Lozano - Aerophones
Guillem Aguilar - Bass
Aleix Tobias - Drums, perc.

Quartiana präsentiert ein Konzert mit einzigartigen, einfühlsamen und ungewöhnlichen Sounds. Die Künstler erwecken von traditioneller Musik inspirierte Kompositionen zum Leben, um dann Improvisation und Interaktion zuzulassen.

Eine Reise vom Jazz zu Klängen und Rhythmen der iberischen Halbinsel.
Die Band besteht aus vier Mitgliedern des bekannten iberischen Percussion - Orchesters Coetus - vier Musiker, die schon seit mehr als 25 Jahren zusammenspielen. Ihr Repertoire, bestehend aus Originalkompositionen verschiedener Bandmitglieder und einigen Standards, eröffnet Blicke von Jazz bis zu traditioneller Musik aus Spanien, dem Mittelmeerraum und Brasilien.

Aleix Tobías ist einer der bekanntesten Perkussionisten in der traditionellen spanischen Musik, gefragt wegen seiner Kreativität und Flexibilität, Gründer des Coetus Iberian Percussion Orchestras. Der unverkennbare Bassist Guillem Aguilar ist ein Musiker auf ständiger Suche, der die Möglichkeiten des E-Basses jenseits seiner traditionellen Rolle erkundet hat. Xavi Lozano ist bekannt als Erbauer und Interpret von Instrumenten aus recycelten Materialien, von Amerika bis China. Er ist eine der Personen, die am meisten über Flöten und Aerophone weltweit wissen. Jazz-Saxofonist Martí Serra ist ein unverzichtbares Mitglied der katalanischen und spanischen Jazzszene, aber auch international gefragt, er spielte u.a. mit Al Foster, Eddie Henderson, Jorge Rossy, Guillermo McGill, und Ramon Escalé.

Do. 17.03., 21.00:

Udi Shlomo 5tet - diaspora house (ISR/NOR) Foto: P. Janacek
"This quintet gives solid musical pleasure. A bunch of great musicians make a bunch of well composed music with indestructible arrangements and compositions. Music that you would like to immerse yourself in, that you would like to be surrounded by. What more do you need?"
Martin Hufner - nmz - neue musikzeitung

Udi Shlomo is a drummer, composer and arranger, born in Kibbutz Nahshon (Israel), with roots from Iraq, Poland, Old Czechoslovakia, who since 2010 has been living in Trondheim(Norway). Shlomo first picked up the drumsticks at the age of 5, at the kibbutz's music room. At age 8 he began his formal music training at the Yadharif Conservatory - Regional Center for Arts, and continued to study music until he graduated from high school. Later on he continued with his music studying at the "Rimon School of Jazz and Contemporary Music".

After 10 years of successful career in Israel where he played with some of the country's lead musicians and international artists, Shlomo moved to Norway in 2010, where he started his own project. The diverse background is being expressed in Shlomo's music, that combines Shlomo's original compositions, that are inspired by memories, pictures, stories and nature from his early life in the kibbutz, together with new arrangements of traditional Hebrew folk music, and colored by the experience of life in Norway - away from the roots, in the diaspora. This blend of cultures creates what today is called "World Jazz".

Over the years Shlomo has played at venues such as: Pizzaexpress Jazz Club, Ankara Jazz Festival, Sibiu Jazz Festival, Oslo Jazz Festival, Trondheim Jazz Festival, Jerusalem Jazz Festival, Tel Aviv Jazz Festival, Usadba Jazz Festival, Delhi Jazz Festival.

gamlieli

Fr. 18.03., 19.30:

Tal Gamlieli Trio (ISR)
"That was a highlight at the Love Supreme Jazz Festival... they absolutely wowed the audience"
Ruth Fisher (Jazz FM)

Tal Gamlieli has been an in-demand jazz bassist since 2007. Since completing his master's degree at the New England Conservatory in Boston he has collaborated with numerous acclaimed musicians, around the world, including trumpeter Avishai Cohen, pianists Joanne Brackeen and Danilo Perez, saxophonist Jerry Bergonzi and vocalist Liz Wright.

Over the past decade he has performed, as leader and with various top acts, at a slew of prestigious venues and major international events such as Love Supreme Jazz Festival (UK), Small's Jazz Club (New York), Jazz Dock (Prague), Pizza Express (London, UK), ORF Radio Café (Vienna), the Smithsonian Institution in Washington DC and the Kimmel Center in Philadelphia.

He has been fronting his own trio since 2014. The band made its first international appearance at the Panama Jazz Festival, in January 2016, since when it has been touring extensively and playing to enthusiastic audiences across the globe.

Tal's well-received debut album "Dania" came out in July of 2017, and his sophomore release Change of Heart, a joint project with acclaimed American saxophonist Dayna Stephens, is due out later this year.

A recipient of a Downbeat Magazine Award for Outstanding Performance, Tal possesses a highly expressive, lyrical and harmonious musical style, and conveys a wide sweep of emotions, colors and textures.

Tal feeds off a broad and exotic range of cultural baggage. Growing up in a village in the hills near Jerusalem, Israel, his early years were informed by the infectious rhythms and ethnic seasoning of his father's Kurdish roots, while his German-born maternal grandparents introduced him to the world of western classical music. His musical sources of inspiration reflect that eclectic hinterland, and include such iconic envelope pushers as trumpeter Chet Baker and bassist Charlie Haden, seminal Brazilian pianist and composer Antonio Carlos Jobim, Armenian pianist Tigran Hamasyan and internationally renowned Israeli bass player Avishai Cohen.

From a very early age it was clear to Tal that music can bring people together through its power to evoke universal feelings. This led him to pursue a career in music, and he continues to reach out to people of all social sensibilities, and cultural and ethnic stripes, evoking a sense of togetherness wherever he plays.

"Usually, people clap here after each solo but today was different, everything was so silent until the end of every song. Then, it was like a volcano!" - Tomas Katschner (Artistic director - Jazzinec Festival, The Czech Republic)

"It was a great concert... It's very emotional and also very energetic at the same time ... I enjoyed it a lot. You should see them whenever you get the chance". - Martina Laab (ORF radio station - Vienna, Austria)

"It was an amazing concert, I can just recommend them to you. Just book these guys". - Peter Guschelbauer (Artistic director - Steyr Jazz Fest, Austria)

Fr. 18.03., 21.00:

Anna Lauvergnac 4tet (IT/GER/GR) Foto: G. Frullani
Anna Lauvergnac was born in Trieste, Italy, where short after starting singing she started performing with some of the best jazz musicians of the North Italian jazz scene (Franco Vallisneri, Francesco Bearzatti, Renato Chicco, Glauco Venier, Bruno Cesselli and Paolo Conte's guitarist Andrea Allione)

In 1989 after attending a summer clinic she won a scholarships for the Berklee College of Music, but she decided to move to Graz instead where she studied at the University of Performing Arts with Jazz Giants Jay Clayton, Mark Murphy, Andy Bey and Sheila Jordan. In the same years she often traveled to New York, getting deeper and deeper in the music, performed at jam sessions and attended Barry Harris's classes. In Europe she worked with different bands and teamed up with pianist Claus Raible founding a quartet and later a septet featuring Oliver Groenewald/David Jahr on trumpet, Grazia di Giorgio and Claus Kock on tenor, bassist Achim Tang and drummer Vito Lesczak.

In 1994 she moved to Vienna where she soon was invited by star arranger-composer mathias ruegg to perform on different special Events with Europe leading Big Band : the Vienna Art Orchestra. She started as well a serial of recordings for ORF, the Austrian Radio, presenting each year a different project, performed with the most of the great musicians of the Austrian Jaz scene (Fritz Pauer, Wolfgang Pushnig, Bumi Fian, Oliver Kent, Hank Gradischnig, Karl Sayer, Christian Havel, Erwin Schmidt, Hans Strasser to name a few) and she wrote songs and music for seven movies of Austrian director Xaver Schwarzenberger.

In 1999 she was again in New York recording her first solo album « Anna Lauvergnac » (wich featured some of America and Europe top jazz musicians, such as Andy Bey, Fritz Pauer, Pete Bernstein , Claus Raible, John Di Martino, Boris Kozlov, Wolfgang Puschnig, Alegre Correa, Johanne Enders) for the Swiss label TCB, and back to Europe mathias ruegg offered her to become the new singer of the Vienna Art Orchestra . In the following decade she appeared on hundreds of concerts with the band, performing in all the major Jazz Festival and theaters in Europe as well as touring China, Cuba and Canada. (Umbria Jazz,Paris Jazz Festival, Berlin Jazz Festival, Time in Jazz, Natt Jazz, Beijing Jazz Festival, Nord Sea Jazz Festival, Wiener Festwochen, Festival Jazz de l'Havana, Toronto Festival, Vancouver Jazz days, Red Sea Jazz Festival, London Jazz Festival, Jazz Fest Madrid...) and recorded 12 CDs, mostly for Universal Music. On the side she kept touring with different bands in Italy, France, Austria and Germany, collaborating with great artists such as Bojan Z, Alegre Corea, Paolo Fresu, Fritz Pauer to name a few, and released the cds « You must believe in Spring » with the Till Martin quartet and « Come Closer » with the Julia Huelsmann trio, and partecipated as a guest artist in different recordings.

She formed her Pan-European quartet in 2010, the band recorded two album that were both nominated for the German Critic Prize, that she won in 2015 with the cd Coming Back home (Alessa Records).

Most appealing is her desire to cruise the cutting edges of jazz vocal performance. - Don Hackman, The Los Angeles Times

Sa. 19.03., 19.30:

Schubert (A) & Novak (CZ) & Haritzer (A) Auf diesen Abend freue ich mich ganz besonders, Paul Schuberth ist der Steyrer Lokalmatador, er galt schon mit 8 Jahren als ein Wunderkind in Steyr und er wird sich ein paar Gäste aus Nord und Süd einladen, den virtuosen tschechischen Geiger Tomas Novak und den Ostttiroler Klarinettisten Christopher Haritzer, über den die Presse schreibt: Der junge Klarinettist und Komponist Christopher Haritzer ist ein virtuoser Meister in der Neuordnung scheinbar gewohnter Traditionen, Abläufe und Formen. Über seine CD der Formation SEPP schreibt der Ö1 Journalist und Moderator Albert Hosp: "Hier wird ein weites Feld beackert. Hier werden Beete der unterschiedlichsten Pflanzen betreut: Jazz, Volksmusik der verschiedensten Regionen, freie Improvisation, gebundene Tanzrhythmen. Stimmt schon, das klingt auf's Erste nicht besonders - schließlich leben wir seit Jahrzehnten im Bereich der Polystilistik -, aber eine solche Palette, die sich dann doch zu einem sinnvollen Ganzen fügt, habe ich schon lange nicht mehr erlebt."
[Albert Hosp über das Album "auf der Walz" via oe1, Februar 2019]

Sa. 19.03., 21.00:

Trio Akk:zent (A) Foto: groxpress
Paul Schuberth - Akkordeon, Gesang, Komposition
Johannes Münzner - Akkordeon, Gesang, Komposition
Victoria Pfeil - Saxophone, Gesang, Komposition

Begonnen hat alles mit der Freundschaft zwischen Victoria Pfeil und Paul Schuberth, die - so lange sie denken können - ein Musik-Duo bildeten: in den frühen 2000-er-Jahren ein Blockflöten-Akkordeon-Duo mit Experimentalelektronik, später ein Klarinetten-Akkordeon-Duo mit dem Schwerpunkt auf osteuropäischer Musik, bis Victoria schließlich zum Saxophon wechselte. 2011 stieß der damals immerhin schon 20-jährige Johannes Münzner dazu, und der bodenständige Wiener zeigte den beiden oberösterreichischen Kindsköpfen, wie professionelles Musizieren geht. Das Ergebnis war das "trio akk:zent" mit der ersten CD: "so oder so", die ein polnischer Journalist als "Jazz-Akkordeon-Therapie" bezeichnete. Nicht unwahr, denn so manche Hörerin büßte durch das Hören dieser CD ihre Vorurteile gegenüber dem Akkordeon ein. In der Folge tourte das Trio durch Österreich, Deutschland, Schweiz, Italien, Ungarn, Bosnien und Herzegowina, Usbekistan und überraschte die Zuhörer/innen mit einer Musik, von der niemand sagen konnte, ob sie nun Jazz oder Tango oder "Neue Musik" sei. Um die Ver(w)irrung an die Spitze zu treiben, lernte Johannes Münzner Kehlkopfgesang, kaufte sich ein Didgeridoo und entpuppte sich als ein progressiver Meister auf der Steirischen Harmonika. Victoria Pfeil schleppte stets vier Saxophone mit und Paul Schuberth arbeitete zuhause fieberhaft an neuen, immer schwierigeren Stücken.

Die zweite CD "solidaire", mit der sich das junge Trio in experimentellere Gefilde wagte, ließ dann den deutschen Jazzkritiker Hans-Jürgen Schaal zu diesem Urteil hinreißen: "So umfassend, so mitreißend hatten wir uns einst die Zukunft der Weltmusik vorgestellt (...)." Mit dem neuen Programm erreichte das trio akk:zent den 3. Preis beim renommierten Burghausener Jazznachwuchspreis.

Mit dem dritten Album "sweet desert" verfeinerten die Drei ihr Konzept: eingängige tunes, verpackt in vielgliedrige, komplexe Konzept-Kompositionen - etwa die Suite "Sunrise in St. Valentin", die einem niederösterreichischen Verkehrsknotenpunkt gewidmet ist. Kein Wunder, ist es doch der einzige Punkt, von dem es direkt nach Wien oder Steyr geht. Ins Programm wurden nun auch "Hits" von Künstlern wie Otto Lechner und kritische Songs von Woody Guthrie aufgenommen. Ein weiterer Grund, warum das Trio bisher nicht nur bei Jazz- und Worldmusicfestivals, sondern auch in Kirchen, Gasthäusern, am kleinen Ötscher, Museen und bei Schrammelmusikfestivals auftreten durfte...

So. 20.03., 10.00 - Jazzbrunch im Hotel Mader:

Die Wagnerianer
Charly Schmid - ts, ss
Günter Wagner - p, keyb
Mathias Eidenberger - git

Zeitgenössischer Jazz der ebenso melodiösen wie energetischen Art, auch eigene Werke, die wir selbst komponiert haben, mit Anteilen von swing, funk, latin,...

Festivalpreise

Dienstag: VVK EUR 18,00 - AK EUR 20,00
Donnerstag: VVK EUR 25,00 - AK EUR 28,00
Freitag: VVK EUR 25,00 - AK EUR 28,00
Samstag: VVK EUR 25,00 - AK EUR 28,00
Sonntag: VVK EUR 10,00 - TK EUR 10,00
   
4-Tagespass (Do-So):     VVK EUR 60,00 - AK EUR 70,00
   

Ermäßigung für Schüler und Studenten: 50 %
Ermäßigungen für AK Mitglieder (pro Karte/Pass): EUR 2,00 im Vorverkauf / EUR 3,00 an der Abendkassa / EUR 10,00 auf den 4 Tagespass / EUR 2,00 für Jazzbrunch
Kartenvorverkauf: in allen OETICKET Stellen sowie unter +43 (0)664 / 4158010 bzw. sounddesign@aon.at

Lageplan Altes Theater, A-4400 Steyr

Handel Mazzetti Promenade 5, A-4400 Steyr


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